Het vele gebruik van mobiele telefoon houdt maar niet op. Tegenwoordig gebruikt al meer dan de helft van de Nederlanders zijn of haar mobiele telefoon bij aankopen die zij doen. Vooral consumenten onder de 35 jaar is dit een groot aandeel, bij maar liefst 65% van de aankopen wordt er gebruik gemaakt van een telefoon. In de categorie 65+ is daarin tegen een heel ander percentage actueel, hierin gebruikt nog maar 22% zijn of haar telefoon bij proces opzoek naar nieuwe producten. Ondanks dat is mobile enorm gegroeid en een van de belangrijkste verkeersbron geworden.
Knelpunten
Door het vele gebruik van smartphones lijkt het alsof de consument zich vertrouwt voelt bij deze wijze van aankopen doen. Echter besluit de consument uiteindelijk nog vaak om aankopen te doen via zijn of haar computer of laptop. Dit komt door een aantal aspecten die het succes van een mobiele website bepalen. Een aantal van deze aspecten kan direct beïnvloed worden, denkend aan de gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. Als eigenaar van een webshop kan dit van belang zijn om het succes van de webshop te vergroten.
Oriënterend proces
Er kan een scheiding gemaakt worden tussen daadwerkelijk proces en het oriënterend proces. In het orientatie proces is de jongere generatie veruit het actiefste op de smartphone en blijft de 50+ generatie achter op de jongeren. In de leeftijd van 18-25 jaar ligt dit percentage maar liefst op 71% en dat van ouderen boven de 66 jaar blijft steken op 21%.
Aankoopproces
In het aankoopproces gebruikt de bevolking onder de 35 jaar ook het meest de smartphone bij het daadwerkelijke aankoopproces. De oudere generatie is ook hierbij nog steeds wat angstig in het gebruik van de smartphone. Een opvallende constatering is echter wel dat ouderen in verhouding de meeste aankopen doen per week. Maar liefst 20% doet wekelijks een aankoop via internet. Terwijl dat de grootste groep, consumenten onder de 35 jaar op maand- en jaar basis meer aankopen doen.
Dit onderzoek toont duidelijk aan dat een responsive website/webshop van deze tijd is en erg belangrijk is om betrouwbaar over te komen voor de consument. Dit verhoogt de conversie en gebruiksvriendelijkheid van de website en webshop. Meer weten, vraag Speak naar de mogelijkheden!