Als de webpagina niet binnen 3 seconden is geladen, dan is de bezoeker snel geneigd de pagina te verlaten. Vooral via mobiele apparaten is dit een veel voorkomend probleem, aangezien deze in de praktijk meer tijd nodig hebben om een webpagina te downloaden. Dit zorgt voor een hoog bouncepercentage. Samen met een aantal partners ontwikkelde Google het project Accelerated Mobile Pages, kortweg AMP.
Wat is Accelerated Mobile Pages?
In het kort omvat het een serie technische optimalisaties om de laadtijden te verbeteren. Bijvoorbeeld door prioriteit te stellen aan (zichtbare) content, andere elementen later uit te voeren en het aantal aanroepen naar CSS, Javascript zoveel mogelijk te beperken. Een snellere laadtijd zorgt voor een betere bezoekerservaring en helpt je bij het verlagen van het aantal afhakers op je website. Wanneer je webpagina aan de voorwaarden voldoet zal Google een AMP icoon laten zien in de zoekresultaten aan mobiele gebruikers.
Wat betekent dit voor de toekomst?
Google hecht veel waarde aan mobielvriendelijke sites en snelle laadtijden. Hoewel AMP nog in ontwikkeling is, verwachten we dat het een rol gaat spelen in het beoordelen van websites. Het is dan ook zeker een ontwikkeling om te blijven volgen.
Voorwaarden voor AMP
- Je maakt gebruik van mobiel
- Er is een AMP element beschikbaar voor de zoekopdracht
- Je mobiel beschikt (op dat moment) over een lage internetsnelheid
Wanneer je aan deze voorwaarden voldoet zal Google een AMP icoon laten zien in je zoekresultaten.
Meer weten over AMP?
Benieuwd welke mogelijkheden er voor jouw website of webshop zijn? Neem contact op met Speak, wij adviseren je graag over het verbeteren van de gebruikerservaring voor meer leads/omzet.