Steeds meer online bedrijven lijken in de zogenaamde ''red ocean'' terecht te komen. Marges worden dunner, prijzen staan onder druk en er komen steeds meer webshops bij in de e-commerce markt. Hoe zorg je ervoor dat juist jouw webshop opvalt? De volgende 7 tips geven jouw webshop een boost en zorgen ervoor dat jouw online bedrijf weer gaat groeien!
1. Start met een abonnementenmodel
Op dit moment zijn abonnementen helemaal hot! Kijk naar bedrijven zoals Hello Fresh, streamingdiensten Netflix en Videoland en e-bookabonnementen als Storytel. De consumenten van tegenwoordig lijken steeds meer bereid om maandelijks te betalen voor producten en diensten. Onderzoek of dit ook binnen jouw branche mogelijk is! Een interessant voorbeeld is het online bedrijf Mannenrantsoen.nl met het boxerabonnement. Mannen kunnen een abonnement nemen op sokken en boxers! Abonnementen zijn ideaal omdat ze zorgen voor een vaste stroom van inkomsten.
2. Ga internationaal!
Voor bedrijven wordt het steeds makkelijker om in andere Europese landen op de markt te gaan. Door kanalen zoals Google Shopping en Amazon kun je in verschillende landen marktaandeel veroveren. Het is daarbij wel belangrijk dat je iemand hebt die de content op je website kan vertalen. Overigens is niet alleen het buitenland interessant! Ook onze zuiderburen België is een interessante markt waar vrij eenvoudig een extra omzet gepakt kan worden.
3. Lanceer eigen producten op de markt
Online bedrijven laten tegenwoordig producten eenvoudig maken in Azië. Breng bijvoorbeeld, naast je A-merken, ook B-merken op de markt. Door bijvoorbeeld Alibaba, een Chinees particulier concern bestaande uit internetbedrijven, is het heel eenvoudig om contact te hebben met leveranciers in Azië. Laat samples opsturen en begin dan met hele kleine orders. Door eigen producten op de markt te brengen, worden je marges vele malen hoger. De Europese tussenleverancier of groothandel die meestal tussen fabrikant en webshop zit, wordt namelijk op deze manier uitgeschakeld!
4. Verkoop ook op andere platformen
Veel online bedrijven vinden de stap naar verkopen op andere platformen groot. Dit komt omdat ze bang zijn voor kanaalconflicten en onrust binnen de branche. De concurrentie zit echter niet stil! Het is tegenwoordig heel eenvoudig om te beginnen met verkopen op platformen zoals Amazon of Bol.com. Door middel van een feedpartner als Channable kan een koppeling gelegd worden tussen jouw webshop en extra verkoopkanalen.
5. Word een groothandel
Merk je dat marges en prijzen onder druk komen te staan? Een idee is dan om naast een online bedrijf ook een groothandel te worden en zo een nieuwe doelgroep aan te boren! Het is relatief eenvoudig om binnen je bestaande webshop een aparte B2B-login te realiseren met andere prijzen. Je hebt dan meer ruimte om met de prijs te spelen omdat de orderwaarde bij bedrijven vaak hoger is. Een mooi voorbeeld van deze boostmethode is Bol.com, die ook de mogelijkheid biedt om een zakelijk account aan te maken.
6. Online autoriteit binnen jouw branche
De uitspraak 'wie alles kiest, kiest niks' is zeker één van de belangrijkste uitspraken voor webshops. Veel online bedrijven hebben namelijk een te brede doelgroep. Als je van je concurrenten kan winnen op basis van de prijs is dat geen probleem! Als je dat niet kunt, is het belangrijk dat je jouw doelgroep specifiek gaat definiëren. Hoe specifieker, hoe beter. Door je doelgroep strak neer te zetten, kun je ook meer met branding doen en ben je minder met hagel aan het schieten.
Door middel van Facebook advertising en remarketing via Google Ads kun je steeds weer bij je doelgroep onder de aandacht komen.Heb je een vraag of wil je ondersteuning met Facebook-advertising? Neem dan contact met ons op!
7. Maak van je klanten fans. Zij zijn je beste verkopers!
Een moeilijke maar wel zeer lonende strategie. Overtref de verwachtingen van je klant en hij wordt letterlijk 'fan' van jou en je webshop! Dit kun je onder andere doen door je klant af en toe gratis producten te geven. Heb jij bijvoorbeeld een webshop met kookspullen? Schrijf of laat een kookboekje schrijven met daarin leuke recepten. Geef dit boekje gratis weg bij je bestellingen. In het boek kun je daarnaast ook verschillende producten aanprijzen. Een ander voorbeeld, voor verkopers van bijvoorbeeld wijn: geef bij de bestelling een sample in de vorm van een klein flesje met een nieuwe smaak mee. De klant zal blij verrast zijn!
Wij weten hoe!
Nieuwe technieken, veranderingen in vraag- en aanbod, wisselende concurrentie en andere ontwikkelingen houden je constant bezig als webshop eigenaar. Het is dan ook niet gek dat je soms het overzicht kwijtraakt. Wij helpen je daarom graag bij het toetsen van je webshop aan de huidige trends, bijvoorbeeld met een online marketing analyse! Wil je sparren over een nieuwe webshop? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek!