Het beheren van een bedrijfspagina op Facebook is tegenwoordig niet meer weg te denken voor ondernemers. Je wilt als bedrijf immers zoveel mogelijk mensen bereiken! Helaas heeft Facebook bekend gemaakt dat er meer ruimte besteed wordt aan menselijke content en minder aan content dat afkomstig is van bedrijven. Wij horen je al een beetje denken: ''wat nu?!''
Goede content is key
Op sommige momenten kun je heel inspiratieloos zijn en dan is het heel tijdrovend om nieuwe content te bedenken. Maar zoals we hierboven zeggen: content is key! Vernieuwend, verrassend, maar bovenal interactief. In dit artikel geven wij je 5 tips hoe je als organisatie je contentstrategie kan aanpassen én weer opvalt op Facebook.
Tip 1: kies voor content die als doel heeft om de lezer verder te helpen
Op Facebook zien we vooral veel bedrijven en organisaties die veel bezig zijn met promoten. Maar Facebook is veel beter voor het bieden van oplossingen en het beantwoorden van meestgestelde vragen. Ook al verwijzen die niet rechtstreeks naar jouw eigen producten! Het is belangrijk om te laten zien dat je snapt wat er in mensen omgaat: dat is de basis van content. Dus.. maak content die minder oog heeft voor jouw belang en meer voor het belang van de mensen die je wil bereiken! Als je daarin slaagt, komen de volgers, de likes en de shares vanzelf. Daarna komt uiteindelijk de ‘buying’ ook!
Tip 2: gebruik Facebook voor directe interactie met je publiek
Alleen open staan voor reacties op je content is niet genoeg. Nee, je moet de interactie zelf opzoeken, bedenken en prettig laten verlopen! Ga samen met je team na welke thema's in je content zorgen voor interactie met je publiek. De keuzes van de thema's, concrete onderwerpen, waarmee je het gesprek wil aangaan met je doelgroep is een belangrijk onderdeel van je contentstrategie. Eigenlijk was het afgelopen jaren al een belangrijk onderdeel maar nu in 2018 al helemaal! Nu Facebook aan deze contentsoort meer aandacht geeft, is het een hoeksteen.
Tip 3: schrijf een plan voor je Audience Engagement
Kies de onderwerpen die direct raken aan de levens van de mensen die je wil bereiken. Wij maken zelf graag onderscheid in drie soorten ‘raken’: iets wat raakt in de portemonnee, in het hoofd, of in het hart.
Geld is altijd een dankbaar gespreksonderwerp voor online. Juist omdat mensen er niet zo gauw over beginnen! Iedereen wil advies krijgen en iedereen heeft wel een goede tip. Bovendien kun je deze content gemakkelijk verbinden aan de producten of diensten van je organisatie. Bijvoorbeeld omdat je een dienst of product aanbiedt die de lezer verder helpt. Die dienst kan best een app zijn, een hulplijn, of een product zijn.
In het hoofd: dingen die in de media spelen, zaken waar mensen zich druk over maken. Belangrijk is wel dat jouw organisatie echt iets met die thema’s heeft, omdat je bijvoorbeeld, een product maakt of een dienst levert die bij dat thema aansluit. Als je op Facebook inspeelt op dergelijke onderwerpen laat je zien dat je weet wat er speelt. Je deelt kennis met je publiek en bouwt tegelijkertijd ook kennis op over publieksgroepen. Gevolg: sterke reputatie!
In het hart: onderwerpen waar de doelgroep blij van wordt of waar ze bang voor zijn. Het ‘mikken’ op het hart van je doelgroepen is niet eenvoudig maar empathie en betrokkenheid loont. Mensen reageren veel intensiever op content die empathie en betrokkenheid laat zien dan op de zaken van het hoofd. Als je dat eenmaal doorhebt, wordt de interactie met je doelgroep een heel stuk eenvoudiger en effectiever.
Tip 4: steek meer tijd en energie in het organiseren van engagement met je publiek
Wat inmiddels wel duidelijk is dat ideeën voor interactie met je publiek niet zomaar uit de lucht komen vallen. Je moet hiervoor goed nadenken over de content die je wil maken en delen. Hiervoor zoek je structuur, balans en erg belangrijk afwisseling. Maak bijvoorbeeld, op basis van je uitgewerkte contentkalender, een jaarplan voor je audience engagement! Zorg voor diverse onderwerpen die samen, elkaar aanvullend, het hele spectrum bestrijken van de contentstrategie die je hebt ontwikkeld. Hierdoor kan je gericht werken aan het werven van zoveel mogelijk ‘volgers’ en mensen die je verhaal interessant vinden. Zodra de mensen ook echt meedoen in die verhalen verwachten wij dat Facebook dat zal belonen met maximale zichtbaarheid in de berichtenfeed.
Tip 5: voeg het geheime ingrediënt toe
Wat veel mensen zich niet realiseren is dit: als bedrijf begin je de conversatie maar mensen die daaraan deelnemen, zijn toch vooral geïnteresseerd in de meningen van anderen! Met andere woorden: de deelnemers aan je online conversatie komen voor elkaar. Dus belangrijke tip: zorg ervoor dat je ruimte geeft aan die onderlinge dialogen. Het is niet eens zozeer dat mensen gelijk willen hebben of krijgen. Het is vooral belangrijk dat ze gehoord worden en emoties kunnen delen. Dat is het geheime ingrediënt van succesvolle ‘audience engagement’! Maak dus niet de fout om emoties af te kappen maar stimuleer, leg verbinding en go with the flow!
Twee vliegen in één klap
De content die het hart van je doelgroep raakt, is meestal afkomstig uit die doelgroep zelf. Mensen delen makkelijker hun gevoelens en ervaringen. Hiermee sla je tenslotte ook twee vliegen in één klap: deze superwaardevolle content hoef je niet zelf te bedenken, die wordt je aangedragen. Als je die kunst beheerst, zal het nieuwe Facebook meer voor je kunnen betekenen dan het huidige platform!
Hulp nodig bij je social media strategie? Neem gerust contact op.