Een marketingcampagne beginnen blijft een lastig proces. Ga je voor een artikel in de krant? Of kies je voor grote displayborden langs de weg? Een andere optie is natuurlijk om een online marketingcampagne op te zetten bij een online marketing bureau. Hoe dan ook, een campagne opzetten kost geld. Maar wanneer je het goed doet praat je niet meer over kosten maar over een investering!
Offline is tijdelijk
Als je kiest voor een offline campagne loop je altijd tegen het probleem aan dat het tijdelijk is. Een artikel in de krant, een flyer of een displaybord levert namelijk tijdelijke aandacht en publiciteit op. Zo zijn ze ideaal voor het creëren van naamsbekendheid of het promoten van een tijdelijk evenement maar niet voor een bedrijf.
Online markt blijft groeien
Kinderen van nu groeien op en lijken haast verweven te zijn met de digitale wereld! Ze zijn gewend om veel online te doen. Daarnaast blijft het aantal internetters de komende jaren nog steeds groeien. Belangrijk is dus om als bedrijf daar goed op in te spelen. Wees toekomstproof!
Online is altijd, niet tijdelijk
Het artikel of de actie dat je online publiceert op social media, je eigen website of webshop wordt altijd gevonden door de zoekmachines. Dit verdwijnt nooit! Daarbij is het plaatsen van een artikel op social media ontzettend handig. Je kan namelijk snel zien wie je artikel of actie leuk vindt of volgt! Hierdoor kan je ook snel inzicht krijgen wie zich tot jouw doelgroep behoort.
Beter meten = meer rendement
Een ander voordeel van online campagnes is dat je de prestaties zeer goed kunt meten. Dit kan bijvoorbeeld door de handige tool: Google Analytics. In Google Analytics kan je voor jouw marketingcampagne gericht doelen instellen. Voorbeelden van doelen zijn online verkopen, aanmeldingen, ingevulde contactformulieren of een offerte aanvragen. Ook kan je zien welk online kanaal geschikt is om de investering terug te verdienen. Op deze manier kan je het rendement van een online campagne steeds verder verhogen!
Online adverteren is goedkoper
Wanneer je kiest voor een offline campagne krijg je al snel te maken met een investering van €500,- waarbij je geen a4 grootte hebt en geen full colour. Daarbij heb je ook maar slechts 10.000 oplages. Herkenbaar? Als je bijvoorbeeld via Facebook een bericht zou promoten voor hetzelfde geld (€500,-) bereik je makkelijk 40.000 mensen. Ook is het mogelijk om je doelgroep met bijbehorende interesses te targeten. Om het nog makkelijker te maken, kun je ook precies zien hoeveel vertoningen de advertentie genereert en of er veel interacties met de advertentie plaatsvinden.
Snel bijsturen van de online campagnes
Mochten de resultaten van de online campagne in de eerste dagen tegenvallen? Geen probleem! Je kan namelijk realtime aan de knoppen draaien. Bij online campagnes kan je snel budgetten, doelgroepen, zoekwoordengroepen en advertenties wijzigen om alsnog een succesvolle campagne neer te zetten! Dit lukt je niet meer bij een folder of krantartikel dat al is uitgegeven.
Adressenbestand aanschaffen is niet meer nodig
Met de online marketingkanalen is het mogelijk om veel data te verzamelen en te gebruiken. De gegevens liggen namelijk letterlijk voor het oprapen. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is te ontdekken wie jouw doelgroep is en targeten maar! Tip: pluis hiervoor je CRM-systeem uit, dat geeft de beste weergave van wie je doelgroep is.
Remarketing: offline en online
Offline
Bij offline remarketing kan je het beste denken aan een flyeractie. Mensen staan buiten jouw flyers uit te delen voor een actie, praten met jouw potentiële klanten en gaan weer verder met uitdelen van de flyers. Zet dezelfde mensen de volgende dag op dezelfde locatie en tijd weer neer. Je zult zien dat het bijna onmogelijk is dat je dezelfde mensen opnieuw bereikt!
Online
Met online remarketing kan je binnen een paar klikken op de knop websitebezoekers remarketen. Mensen komen namelijk eerst af op je reguliere advertenties. Vervolgens bekijken deze mensen jouw website maar verlaten de website vanwege tijdgebrek of andere redenen. Maar dankzij de remarketing van Google of Facebook kan je de mensen die eerder op je website zijn geweest eenvoudig online blijven volgen! Door remarketing slim in te zetten, trek je opnieuw de aandacht van deze potentiële klanten.
Schrijf offline niet compleet af
Als je bovenstaande leest weet je het bijna zeker: al het marketingbudget gaat naar online! Offline adverteren is weliswaar niet zo gericht als online adverteren maar je weet nooit waar nog kansen liggen. Er zitten altijd wel een paar potentiële klanten tussen die je met een offline marketingcampagne bereikt. Het is daarnaast ook goed om offline je merknaam en producten te laten zien op de markt! Daarvoor is het wel handig om landingspagina’s voor de offline advertenties te maken. Je kan dan ook offline de doelen meten. Probeer daarnaast ook in de winkel te achterhalen hoe de klant bij jou is gekomen. Dit is altijd nuttige informatie om je doelgroep steeds beter te bereiken!
Offline en de toekomst?
Als je het ons vraagt, biedt offline in de toekomst nog steeds kansen. Hoe meer bedrijven zich op online marketingcampagnes gaan richten, hoe minder concurrenten op offline marketingcampagnes. Denk bijvoorbeeld aan advertentieruimte op displayborden of ruimte voor krantenartikelen. Het adverteren wordt daarmee ook goedkoper! Ditzelfde principe geldt waarschijnlijk ook voor folderreclame. Daarnaast zullen internetters waarschijnlijk minder geïnteresseerd zijn in online advertenties omdat straks ieder bedrijf intensief online gaat adverteren.
Conclusie
Met online advertenties kan je zeer gericht jouw doelgroep lokaliseren en confronteren met jouw merknaam, producten en dienstverlening. Dit kan perfect op online marketing kanalen zoals Google Ads, Bings Ads en diverse sociale media als Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Het meten via Google Analytics is perfect om de effectiviteit van je campagnes per kanaal te meten en hiermee het rendement op je investeringen steeds te blijven verhogen! Zoals eerder gezegd, blijf potentiële klanten altijd te bereiken via offline marketing en zorg voor een goede synergie. Jaag middels offline de online aan!
Meer weten?
Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Wij staan daarom altijd open voor een vrijblijvend adviesgesprek of om eens te sparren over jouw marketingplannen! Daarnaast kunnen wij uiteraard helpen met het opzetten, uitvoeren en bijsturen van jouw online campagnes. Ons dochterbedrijf De Heeren gespecialiseerd in offline reclame.
Full Service Internet & Reclame onder één dak, altijd makkelijk! Interesse? Neem contact met ons op, mail naar info@speak.nl of bel ons gelijk op: 0513 - 201120.