Goed vindbaar zijn in Google: de basis voor een gezonde stijging in bezoekersaantallen en klanten. Speak geeft je 5 tips waar je met je website/webshop anno 2016 op moet letten.
1. Schrijf interessante en unieke content voor jouw doelgroep
Hoe vaak ben je zelf via een zoekmachine terechtgekomen op een pagina met alleen maar tekst, vol met nutteloze algemene informatie en links? Dit is niet de manier om bezoekers te trekken en vooral binnen boord te houden. Meer dan ooit is het belangrijker om je teksten te schrijven voor je doelgroep en niet voor zoekmachines. Ga in de schoenen staan van je (toekomstige) klanten: wat willen zij weten over dit onderwerp? Welke veel voorkomende vragen kun je al direct beantwoorden? Hoe beter je je bezoeker op weg helpt, des te vaker levert dit je iets op. In de praktijk zie je vaak dat zoekmachines je pagina's dan ook goed waarderen.
2. Lange zoekwoordencombinaties worden steeds belangrijker
De zoektocht in Google begint met een zoekopdracht, bestaande uit één of meerdere zoekwoorden. Stem daarom jouw webpagina's af op de zoekwoorden die relevant zijn. De meeste website-eigenaren zijn gericht op de zogenaamde 'short-tail' ofwel 'korte' zoekopdrachten. Hierop wordt immers het meest gezocht. Concurrenten richten zich echter ook op deze woorden, vooral bedrijven met grote marketingbudgetten. Het is daarom zeer lastig om goed gevonden te worden geworden op dergelijke zoekwoorden. De 'long-tail' ofwel 'lange zoekwoordcombinaties' zijn echter vaak net zo interessant, zo niet interessanter. Wij leggen je waarom:
Hoe specifieker (en hoe langer) de zoekopdracht, des te dichter is je doelgroep bij het maken van de eindbeslissing. Op langere zoekopdrachten is het slagingspercentage dan ook een stuk groter.
Hoewel het zoekvolume op lange zoekopdrachten laag/lager is, zijn er zeer veel combinaties van woorden die gebruikt worden. Bijelkaar opgeteld loopt dat aardig op.
Concurrentie is een stuk lager. Dit geeft je een grotere kans om goed vindbaar te worden.
Ons advies: focus je op zowel de long- als short tail. Maak gebruik van Google’s Zoekwoordplanner en bijvoorbeeld Google Trends om interessante zoekwoordencombinaties te achterhalen.
Enkele voorbeelden:
Voorbeeld van short-tail: "Webdesign"
Voorbeeld van long-tail: "Webdesign professionele website"
3. Maak je vermelding in zoekmachines aantrekkelijker
Vind een zoekmachine (zoals Google) je pagina's geschikt bij een zoekopdracht van een gebruiker? Dan wordt de betreffende pagina getoond. Daarbij worden een aantal META elementen getoond die je zou kunnen verbeteren zodat er vaker op geklikt wordt:
Meta Titel. Deze titel wordt ook vaak aangeduidt als "browser titel", "SEO titel" of "Meta title" in je CMS. Zorg voor een aantrekkelijke kop, waarin de belangrijkste zoekwoorden zitten verwerkt. Maak deze maximaal 55 karakters.
Meta Description. De omschrijving die hier getoond wordt kan ingesteld worden in je CMS. Maak hiervan een korte maar krachtige tekst, met daarin de belangrijkste zoekwoorden van de pagina en de belangrijkste eigenschappen of je onderscheidende punten. Over het algemeen worden er maximaal 155 karakters getoond in Google.
Tip: Rich Snippets. Afhankelijk van je aanbod op de site en de functionaliteiten is het mogelijk extra informatie te tonen in je vertoning. Bijv. klantbeoordelingen, prijsinformatie, eventdata, receptinformatie en meer. Hiermee valt je pagina een stuk meer op in Google, wat leidt door meer klikken. Hiervoor zijn technische aanpassingen aan je website of webshop vereist.
4. Mobielvriendelijke website
Sinds 2015 worden websites door Google beoordeeld op mobielvriendelijkheid. Is je website/webshop op een mobiel apparaat goed te lezen en te gebruiken? Als dat niet het geval is, wordt je website lager weergegeven in Googles zoekresultaten vanaf mobiele apparaten. Ook laadsnelheid speelt hierbij een rol. Aangezien het gebruik van de mobiele telefoon zeer hoog is, wil je hierop natuurlijk ook goed gevonden worden. Een mobielvriendelijke website is anno 2016 absoluut cruciaal, bijvoorbeeld door middel van responsive technieken. Hierbij wordt de website op ieder apparaat optimaal weergegeven bij je bezoeker.
Is jouw website mobielvriendelijk? Test het zelf! Gebruik de Mobielvriendelijke Test van Google.
5. Meer bezoekers en SEO data verzamelen met Google AdWords
Hoe kun je achterhalen welke zoekwoorden goed presteren in zoekmachines en welke niet? Voorheen waren deze gegevens allemaal beschikbaar in Google Analytics. Vanwege privacyredenen zijn de opgegeven zoekwoorden via organische zoekmachines steeds minder inzichtelijk. Er is gelukkig een andere manier om deze gegevens te verzamelen.
Google AdWords als bron
In Google AdWords is het mogelijk om zoekwoorden in te kopen die voor jouw website belangrijk zijn. Je bent dan zichtbaar middels een advertentie in Google. Vanaf het moment ziet je doelgroep je advertenties en kunnen ze hierop klikken om je website te bezoeken. Ondertussen kom jij te weten hoe je doelgroep zoekt en wat dit voor resultaten oplevert. Welke zoekwoorden gebruikt men en hoe vaak? Hoeveel klikken heb ik ontvangen op dat zoekwoord? Welke zoekwoorden hebben geleidt tot aanvragen?
Deze informatie is van onschatbare waarde voor je zoekmachine-optimalisatie. Je kunt nu je webpagina's optimaliseren op goed presterende zoekwoorden zodat je hierop beter vindbaar wordt!
Meer weten?
Wil je meer weten over zoekmachine optimalisatie (SEO) of Google Ads (SEA) voor jouw website? Of heb je de behoefte om samen sparren hoe je betere resultaten kunt halen? Neem gerust contact op met onze online marketeers.