De concurrentie voor webshops wordt met de dag groter, de klant heeft enorme keuze. Als webshop eigenaar dien jij je te onderscheiden en de klant te doen overtuigen van de meerwaarde van jou product en webshop. Hiervoor is het van belang dat jouw customer journey optimaal is. Hiervoor heeft Speak 5 fases op een rij gezet om de customer journey te optimaliseren.
1. Awareness
Stap 1 is de klant bewust te laten worden van jouw producten en bestaan. Het is in feite de eerste aanraking met jouw webshop. Door aansluitende en goede content te schrijven zal jou pagina getriggerd worden in de zoekopdracht. Daarnaast kunnen retargeting lijsten opgezet worden en kan je de klanten blijven volgen en blijven triggeren om ze naar je webshop te lokken.
2. Overweging
De klant is inmiddels bewust van jouw webshop, echter 4 op de 5 personen besluiten te oriënteren naar alternatieve mogelijkheden. De potentiele klant kan bekend en vertrouwd zijn met de webshop of hij of zij is een nieuwe klant. In het eerste geval heeft de klant al een bestaande ervaring. Nieuwe klanten daarin tegen dienen nog vertrouwd te worden met jouw webshop. Om het vertrouwen te stimuleren kan je gebruik maken van “trustmarks” als Thuiswinkel, reviewplatformen zoals Kiyoh en goede servicevoorwaarden, 100 dagen retour of morgen in huis om zo de twijfels weg te nemen bij de klant.
3. Aankoopfase
De keuze is gevallen op jouw webshop en de klant is overtuigd van zijn bestelling, echter is het nog steeds mogelijk dat de klant afhaakt. Zo dient de klant gemakkelijk af te kunnen rekenen, in het betaalproces dient geen nieuwe twijfel te ontstaan. Hiervoor zou je kunnen testen wat de ideale omgeving is, een omgeving waar de servicevoorwaarden te zien zijn met contact gegevens of een rustige pagina met alleen het logo. Andere tips zijn betaalopties aanbieden en helder communiceren van de bestelstatus.
4. Delivery-fase
De klant heeft betaald, en besloten om jouw product af te nemen. Aan jou de taak om het product te leveren. Hierbij kan de ervaring van de klant geoptimaliseerd worden door middel van gepersonaliseerde verzendingen, zoals een hand geschreven briefje of kortingscode.
5. Loyaliteit
Over het algemeen hoopt iedere webshop eigenaar op een tevreden klant. Een eenmalige transactie is leuk, maar het wordt interessanter als de klant vaker producten bij je afneemt of vrienden en familie erover verteld. Als webshop eigenaar zou je klanten feedback kunnen vragen om zo de ervaring te optimaliseren. Daarnaast kun je nieuwe aankopen stimuleren door middel van e-mail campagnes.
Benieuwd hoe jij jouw webshop customer journey kan optimaliseren? Neem gerust contact op!