Het meten van jouw Google AdWords advertenties is niet geheel onbelangrijk. Eén van de belangrijkste graadmeter hierin is het CTR (click trough rate). Gebaseerd op het aantal klikken in verhouding met het aantal vertoningen. Wanneer is een CTR goed? En hoe verbeteren onze marketeers jouw advertenties?
Een goede CTR
Dit is geheel afhankelijk wat jouw doel in Google is. Wil jij ten alle tijde bovenaan staan? Ben je tevreden met een gemiddelde positie van 3 of 4? Of gebruik jij alleen het Display netwerk? Hier zit een duidelijk verschil in het CTR. De adverteerder op positie één ontvangt doorgaans de meeste klikken. Mocht je naast AdWords ook display campagnes inzetten, kijk dan niet raar op dat hier het CTR aanzienlijk lager is. Kijk voor een globaal idee van een gemiddelde CTR eens op WordStream. Houd je niet vast aan deze cijfers, het zijn gemiddeldes, per branche kan het verschillen en het is natuurlijk geheel afhankelijk van jouw doel.
Waarom is de CTR van mijn Search Ads laag?
- De advertentiepositie bevindt zich rond plaats 3 of 4, hogere posities ontvangen in de praktijk meer klikken.
- Jouw advertenties sluit niet aan bij de zoekintentie van de gebruiker. De informatie die je verstrekt is onvoldoende en voor de gebruiker onduidelijk wat de vervolg stap is.
- De advertentie is gericht op de oriënterende bezoeker, de bezoeker weet op dit moment nog niet wat hij zoekt, op dit moment zit je nog hoog in de funnel. Zodra de gebruiker lager in de funnel komt zal jouw CTR ook verbeterd worden.
Wat zijn de gevolgen van een lage CTR?
Een lage CTR brengt echter wel een aantal gevolgen met zich mee en kan invloed uitoefenen op de prestaties van jouw campagne. De meest voorkomende gevolgen zijn;
- De kwaliteitsscore daalt, de verwacht CTR is onderdeel in de kwaliteitsscore, wat weer invloed heeft op de Ad Rank van Google. De Ad Rank bepaalt vervolgens wat jij moet betalen voor een klik, wanneer jouw kwaliteitsscore daalt, dan zal het voorkomen dat een concurrent minder gaat betalen om boven jou te eindigen.
- Doordat je kwaliteitsscore daalt, haal je minder vertoningen binnen
- Als jij dezelfde positie wil behouden, en je kwaliteitsscore neemt af, houd er dan rekening mee dat je CPC-bod, (het maximale bedrag wat je wil betalen voor een click) zal gaan stijgen.
Hoe verbeteren onze online-marketeer de advertenties?
Er zijn tal van mogelijkheden, maar we hebben de meest gebruikte op een rij gezet.
1. Funnel
Wat zijn jouw doelen en wat is je budget? Dit zijn 2 belangrijke factoren die meespelen om te bepalen in welke fase(s) van de funnel we gaan adverteren. Op deze wijze kunnen wij jouw budget zo effectief mogelijk inzitten om de gewenste resultaten te behalen.
2. Long tail zoekwoorden
Een snelle oplossing is biedingen plaatsen op generieke keywords, campagnes zijn op deze manier snel en eenvoudig opgezet. Veel gevallen is de concurrentie groot en zijn de conversies laag. Zoekwoorden in de long-tail zijn combinaties van meerdere woorden, het zoekvolume is lager en daarnaast is de intentie tot conversie in veel gevallen hoger. Dit omdat de zoekopdracht specifieker is.
3. Uitsluitingszoekwoorden
Daarnaast is het belangrijk om de juiste zoekwoorden in te kopen. Er zijn een aantal zoekwoorden waarop je niet gevonden wil worden, omdat deze zoekwoorden al in een andere advertentiegroep worden opgevangen of omdat ze niks met jouw product of dienst te maken hebben. De zoekwoorden waarop je niet gevonden wil worden plaats je in de uitsluitingslijst, om zo doende een hoog CTR te behouden. Periodieke controle van de zoektermen is daarom zeer aan te raden.
4. Call-to-action
Erg voor de hand liggend, maar wordt regelmatig onderschat of vergeten. Voor bezoekers is het van belang dat ze weten waar ze terecht komen. In de nieuwe ‘Expanded Text Ads’ heb je meer ruimte in de kopregel. De tweede kopregel kan daardoor bijvoorbeeld in gezet worden voor jouw CTA. Hierdoor weet de bezoeker wat hij kan verwachten als hij besluit door te klikken naar de website.
5. Advertentie-extenties
Een andere manier om je CTR te verbeteren is door middel van een advertentie-extensies. Hiermee kun je extra sitelinks, highlights, website-informatie toevoegen. Hierin kun je kort jouw kwaliteiten of USP’s vermelden en deeplinks maken voor relevante pagina’s. Of een countdown instellen, hiermee creëer je urgentie en tel je af tot de deadline. Het zijn mogelijkheden om jouw advertentie op te laten vallen en uniek te zijn in de zoekresultaten. Wat leidt tot een betere CTR! En meer verkopen of aanvragen!
Meer resultaat halen uit jouw campagnes?
Neem contact op voor een vrijblijvende analyse van je Google Ads campagnes!