Social Media tips voor bedrijven

Het gebruik van social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de samenleving en voor veel bedrijven een goed communicatiemiddel om hun product of dienst onder de doelgroep te brengen. Alleen de vraag is, hoe zet jij als ondernemer jouw social media als effectief middel in om extra omzet/naamsbekendheid/leads te genereren?

 

1. Begin bij jezelf

Voor dat je überhaupt begint met social media is het aan te raden jouw kernwaarden van jouw bedrijf in kaart te hebben. Hierbij denkende aan  jouw missie, visie en strategie. Waar staat jouw organisatie voor en wat wil je bereiken met social media? Stel een beleid op voor jouw werknemer(s) die de social media kanalen gaan aansturen, zodat je op een consistente manier blijft communiceren.

2. Hoe ga je het doen

Wanneer het voor iedereen duidelijk is waar de organisatie voor staat en wat het wil uitstralen is het belangrijk om de social media kanalen te bepalen. Het is daarbij belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is en op welke platformen zij actief zijn. Facebook kent een gigantisch bereik om vooral consumenten te bereiken, maar denk ook aan Twitter, Youtube, Instagram en Snapchat. Voor de zakelijke doelgroep kun je bijvoorbeeld Linkedin, Twitter maar ook Facebook inzetten met de juiste targetinginstellingen. Elk platform heeft zijn eigen mogelijkheden en beperkingen, stem daarom je berichten af op de mogelijkheden die er voor ieder platform zijn.

3. Vind de balans

De kracht van social media ligt in het aanspreken en verbinden van je doelgroep met je merk. Dat werkt niet als je alleen commerciële boodschappen de wereld in stuurt. Wat vindt je doelgroep leuk/interessant en welke vragen spelen er? Zorg voor een goede mix van informatieve berichten (handleidingen, tips, inspiratie), commerciële berichten (nieuws, acties) en berichten die je merk ondersteunen (klanten, projecten, intern nieuws). Hoe meer je doelgroep iets heeft aan jouw berichten, des te beter je merk blijft 'hangen'. Het commerciële effect komt op de lange termijn vanzelf.

4. Interactie

Vergeet niet na het plaatsen van berichten de vinger aan de pols te houden, interactie hoort nu eenmaal bij social media. Je kunt vragen verwachten op een bericht, maar ook specifiek via jouw bedrijfspagina. Anno 2017 verwachten consumenten daarnaast snel een antwoord van jou op een gestelde vraag. Probeer ook zelf interactie op gang te brengen door middel van gerichte vragen te stellen in je bericht, een prijsvraag of like/share & win actie in te zetten. Vormen van interactie:

  • Het stellen van vragen

  • Liken van je berichten

  • Delen van jouw berichten

  • Het plaatsen van foto's (bijv. eindresultaat)

5. Tijd van plaatsen

Het gebruik van social media is een handige methode als marketingmiddel, maar wat is nu de beste dag/tijd om je berichten te verspreiden? Om te voorkomen dat je bericht verdwijnt onderaan de tijdlijn van je doelgroep is het een goed idee je bericht te plaatsen wanneer jouw doelgroep het meest actief is. Een handig hulpmiddel hiervoor zijn jouw webstatistieken zoals Google Analytics. Daarin kun je zien hoevaak je website bezocht wordt per dag en uur. In de praktijk zie je consumenten het meest actief in de avond (20:00/21:00 uur) en het weekend. De zakelijke doelgroep vooral op werkdagen aan het einde van de ochtend tussen 10:00 en 13:00 uur en in de middag. Test gerust eens verschillende dagen en momenten op de dag en kijk wat het effect is!

Hulp nodig?

Wil je sneller of meer resultaat halen uit social media? Neem gerust contact op met Speak. Zo kunnen onze online marketeers je voorzien van gericht advies of je ondersteunen bij de uitvoering. Denk ook aan adverteren via social media voor een zeer groot bereik en het verhogen van je aantal volgers.